על הפנטומימה / לוקיאנוס מסמוסטה

לוקיאנוס מסאמוסאטה, Lucianus Samosatensis, יוונית: Λουκιανὸς ὁ Σαμοσατεύς;‏
120 – 180 לספירה
רטוריקן וסאטיריקן יווני ממוצא אשורי.

לוקיאנוס נולד בעיר סאמוסאטהשעל גדות הנהר פרת בפרובינציה הרומית של סוריה(כיום סאמסאט שבטורקיה על גבול סוריה). הוא מעיד על עצמו: "הנני אשורי מארץ הפרת". משפחתו הועידה אותו לעסוק בפיסול,אך עד מהרה פנה ללימוד הרטוריקההוא למד משפטים בעיר אנטיוכיה,ואחרי כן שימש כפרקליט ולימד רטוריקהתחילה באנטיוכיה ואחר כך באתונהשם החל לכתוב ולפרסם את יצירותיומאתונה יצא למסע הרצאות באיטליהבגאליה (כיום צרפת) ובאסיה הקטנה. לבסוף קבע את מושבו באלכסנדריה שבמצריםשאליה נשלח על ידי הקיסר מרקוס אורליוס כדי למלא תפקידים מנהלתיים ושיפוטיים.משערים שלוקיאנוס מת באלכסנדריהאך לא ידוע באיזו שנה.

על הפנטומימה / לוקיאנוס מסמוסטה:
*תורגם מתוך http://www.sacred-texts.com/cla/luc/wl2/wl219.htm

זה לא דבר חדשלא מהיום או מאתמול; לא מתקופת סבינו ולא סביהםחוקרי העבר הטובים ביותר מתחקים אחר הריקוד עד לבריאת היקום; הוא בן זמנו של ארוס שהיה התחלת כל הדבריםבריקוד הגופים השמימייםבמסלולים המורכבים שבאמצעותם הפלנטות מובאות להתקשרות הרמונית עם הכוכבים הקבועיםישנה דוגמה לאמנות זו בחיתוליהאשרבאמצעות התפתחות הדרגתיתעל ידי שיפורים מתמידים ותוספותהגיע לשיאו בהרמוניה המעודנת של הגיוון בפנטומימה מודרנית.

הצעד הראשון, אנו למדים, נלקח על ידי ריאה Rhea,שהיתה כל כך מרוצה מהאמנות שהיא הציגה אותה לcorbyantes בפריגיה (אנטוליהולCuretes בקריטיםהיא [ריאה] תוגמלה היטבהיות ובאמצעות הריקוד הם הצילו את בנה זאוסשחב להם (ולא יכול למען האמת להתכחש לכךאת בריחתו מהשיניים האבהיות.הריקוד בוצע בשריון מלאחרב מתכתשת עם מגןועקבים מלאי השראה הכו בקצב מלחמתי באדמההאמנות אומצה מיד על ידי הגברים המובילים בקריטיםשבכח האימון הפכו רקדנים מרשימיםוזה נכון לא רק לאדם הפשוט אלא גם לאנשי אצולה ומדם מלכותי. כך הומרוס, כאשר הוא קורא למרוניאס Meronias רקדןהוא לא מזלזל בו, אלא מחמיא לותהילת הריקוד שלו, התפשטה לא רק בעולם היווניכך נראהאלא אף למחנה אויביוהטרויאניםשיבחינו ללא ספק, בשדה הקרב בזריזותו ועדינות תנועותיו שרכש כרקדן.

הפסקה היא כדלקמןמריונסרקדן גדול למרות שהנךלו חנית תפסיק את ריקודיך…

למרות זאת, זה לא קרההאימון שלו באמנות זו אפשרה לוכנראהלהתחמק ללא קושי מחניתות שמושלכות לעברו.

אני יכול למנות עוד כמה גיבורים שעברו דרך מסלול דומה של אימוניםולמדו את הריקוד לעומקאבל אני אגביל עצמי למקרה של נאופטולמוסבנו של אכילסורקדן מכובד ביותרהוא זה שהמציא את הריקוד היפיפה שנקרא על שמו הפירהיק pyrrhicעובדהשייתכן וגרמהיותר נחת לאביו מאשר יופיו וכשרונותיו בדברים אחריםכך טרויה, בלתי מנוצחת עד אז,נופלת קורבן לכשרונו של הרקדןונהרסת עד אפר.

הלקדמונים (הספרטנים), ששמם יצא כאמיצים ביותר מכל היווניםמאז למדו מקסטור ופולוקס את הcaryatic [סוג של ריקוד שנלמד בעיר הלקדמונית Caryae, הערת המתרגמת], לא יעשו דבר ללא ליווין של המוזותבשדה הקרב רגליהם שומרות קצב לצליליו המדודים של החליל,וצלילים אלו הם סימן לפתיחה (של הקרב).

מוזיקה וקצב תמיד הובילה אותם לנצחוןעד היום ניתן לראות גברים צעירים המחלקים את זמנים בין אימון לריקודכאשר ההתאבקות והאגרוף מסתיימים,התרגול שלהם מסתיים בריקודנגן חליל יושב ביניהםקוצב את הזמן ברגלו, בזמן שהם חולפים על פניו ומבצעים את התנועות שלהם בסדר קצביההתפתחות הצבאית מלווה בריקודיםכמו האהבה בין דיוניסוס לאפרודיטהלכן השיר שהם שרים הוא הזמנה לאפרודיטה והאהבה להצטרף בריקוד שלהם ולשמוחבעוד שהשני[היה עליי לומר שיש להם שני שירים, הערת המתרגמתכולל הנחיות לרקדנים: 'קדימה בחורים: צעדו בקלילותהשתמשו [בחרבבאומץ' [הכוונה ריקדו באופן פעיל, הערת המתרגמת]. זה אותו דבר עם ריקוד השרשרתשמבוצע על ידי גברים וילדות יחד,רוקדים לסירוגיןכדי לסמל את החרוזים המתחלפים של שרשרתצעיר מוביל את הריקודצעדיו הפעילים יהיו כאלה שישרתו אותו בעתיד בשדה הקרבנערה בעקבותיועם תנועות צנועות שתואמות את המין שלהחיוניות גברית, מתינות עלמתית, אלו הם החרוזים של השרשרת.

בדומה לכך,הג'ימנופדיה Gymnopedia היא פשוט צורת ריקוד נוספת.

קראת את הומרוס שלךכך שאין צורך שאדבר על

מגנו של אכילסעם ריקוד הקורל שלושמבוסס על זה שדדלוס תכנן עבור אריאדנה;

ולא על שני הרקדנים ['tumblerהוא קורא להם, הערת המתרגמת] שם מיוצגים כמובילי הריקוד;

וגם לא על ה'ריקוד המסתחרר של הנערים', שמובא כל כך יפה על ידי הפאיסטוסלגבי הפאקים phaecians , בהיום חיים על ברכי השפעאין דבר טבעי יותר מכך שעליהם לשמוח בריקודאודיסאוס,אנו מוצאיםבאופן מיוחד מורשם מזההוא צופה בהערצה ב'רגלים המנצנצות'.

בטסאלישובהריקוד היה כזה דבר חשובשהשליטים והגנרלים נקראו 'רקדנים In chief', כפי שניתן לראות בכתובות על הפסלים של אנשיהם הגדולים: 'רקדן ראשון נבחר', אנו קוראיםושוב: 'פסל זה הוקם בכספי הציבור לזכור את הנצחון שנרקד היטב של אילטיון'. [הריקוד כ״כ חשוב ומהותי שמדברים על כל דבר כריקודממשילים לריקודבמקום ״נבחר שליט״ – ״נבחר רקדן״. ״נצחון שנרקד היטב״ – במקום ״שנלחם היטב״, הערת המתרגמת]

אני בקושי צריך לציין שמבין המיסטריות העתיקות אין אחת שלא כוללת ריקודאורפאוס ומוסאוסהרקדנים הטובים היותר של זמנםהיו המייסדים של מסגרות אלווהמסדרים שלהם מראים את הערך שהם הקנו לקצב וריקוד כאלמנטים של הדת.להדגים את הנקודה הזו יגרום לטקסי להיוודע לאלו שאינם חניכיםאבל הדברים הבאים ידועים לכל,שאנשים שצוללים למסתורין נקראים תכופות אלו ש'רוקדים אותם עד הסוף'. בדלוס,לא ניתן היה להקריב קורבן ללא ריקוד וליווי מוזיקלימקהלות בנים התאספו וביצעו את הריקוד שלהם לצלילי החליל והלירהוהטובים ביותר מביניהם נבחרו לשחק תפקידיםהשירים שנכתבו למען רגעים אלו נודעו כקורלים [chorales]; והשירה הלירית העתיקה שפעה בחיבורים הללו.

אבל אין צורך שאגביל עצמי ליוונים בלבדההודיםכאשר הם קמים להעניק את ברכת השמשלא מסתפקים בנישוק הידיים כפי שעושים היווניםהם פונים למזרח, ובדממה מקבלים את האל עם תנועות שמטרתן לייצג את תנועתו בשמיםובאמצעות תחליף זה לתפילות וקורבנות וחגיגות קורליות הם מחפשים את טובתו [של האל, הערת המתרגמת] בתחילת כל יום ובסופוהאתיופים מרחיקים לכת עוד יותרורוקדים גם כאשר הם נלחמיםהחץ שהאתיפי שולף מתוך כתר החיצים שמשמש אותו במקום אשפה [אשפת חיצים, הערת המתרגמת] לעולם לא יישלח לפני שהוא הפחיד את אויבו באמצעות ג'סטות ריקודמלחמה.

כעת כאשר דנו באתיופיה והודובוא נבחן את שכנתינו מצרים.אם אינני טועההפרוטאוס proteus המצרי מהמיתוס העתיק הוא לא אחר מאשר רקדןשכשרונות המימיקה שלו מאפשרות לו להתאים עצמו לכל תפקידבפעילות תנועותיוהנוזלי כמיםמהיר כאשהוא האריה הזועם, הפנתר הפראי, הענף הרועד; הוא מה שהוא רוצההמיתוס לוקח את הנתונים הללוונותן להם תפנית על טבעית מחליף את המימיקה במטמורפוזההפנטומימאים המודרנים שלנו בעלי מתנות דומותופרוטאוס עצמו לפעמים מופיע כנושא של טרנספורמציות מהירות. ניתן לנחש שבגבירה המגוונת אמפוסה empusa ישנו אמן נוסף מאותו סוג,באופן מיתולוגי.

תשומת הלב עוברת כעת לריקוד הרומאי סאליי Saliiכהונה שיוצאת מהמשפחות האצילות ביותרהריקוד מתבצע לכבודו של מארסהמלחמתי ביותר מבין האליםשבעל תכונות במיוחד קדושות ורציניותלפי המיתוס הביט'יניאני bithynianשמסכים עם המכון האיטלקי הזה, פריאפוסאל מלחמתי [כנראה אחד הטיטאנים,או הדאקטליס האידאים,שמקצועו היה ללמד את השימוש בכלי נשק, הערת המתרגמת], קיבל מהרה את תפקיד הטיפול בבנה ארס,שאפילו בילדותו היה ידוע באומץ ליבו ופראותופריאפוס לא היה מוכן לתת לו כלי נשק עד שלא הפך אותו לרקדן מושלם;וקיבל מהרה עשירית מכל השלל של ארס.

לגבי המסדר החניכות של דיוניסוסאתה יודעמבלי שאומר לך, שהם כללו ריקוד מההתחלה ועד הסוףשלשת הסוגים העיקריים של הריקודהקורדקסהסיסיניסוהאמאליהכל אחד היה המצאה, ונשא את שמו, של אחד הסאטירים מאמיניובסיוע אמנות זו, ובליווי מגלים אלו [מגלי סגנון הריקוד, הערת המתרגמת]הוא [ארסדיוניסוס, הערת המתרגמת] כבש את הטיררהניםהודיםלידיםורקד את השבטים המלחמתיים הללו לכניעה.

השארת תגובה